TY - JOUR ID - 119159 TI - آموزش کاوشگرانه شیمی برای مدرسان آینده JO - Chemistry Researches JA - CR LA - fa SN - 2717-1442 AU - آیت اللهی مهرجردی, مسعود AU - قهساره, زهرا AU - گلابی, فروزان AU - شادمان, سیده ملاحت AD - دانشکده شیمی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، کدپستی 73441-81746 Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 3 IS - 1 SP - 109 EP - 116 KW - آموزش کاوشگرانه KW - خلاقیت KW - طیف سنج نوری KW - مباحث ویژه KW - مدرسین آینده DO - 10.22036/cr.2020.208514.1101 N2 - آموزش کاوشگرانه یکی از روشهای خلاقانه‌ی تدریس محسوب می‌شود که در نظام های آموزشی دنیا از محبوبیت زیادی برخوردار است. از مزایای این روش تقویت روحیه‌ی پرسشگری است تا دانشجو بوسیله توانایی‌های فردی خود به مدل سازی و تحلیل مسائل علمی بپردازد و مشارکتهای گروهی را بین آنها افزایش می دهد. به منظور اجرای این روش در کلاس مباحث ویژه برای تحصیلات تکمیلی شیمی در دانشگاه اصفهان، تصمیم گرفته شد تا با ساخت یک دستگاه ساده‌ی طیف‌سنج نوری، مفاهیم اولیه طیف سنجی آموزش داده شود. در این راستا، علاوه‌ بر ثبت طیف جذبی محلول‌های متفاوت در ناحیه مرئی با استفاده از دستگاه ساخته شده، بررسی تاثیر انواع منابع تابش و عناصر متفرق‌کننده نیز صورت گرفت. برای انطباق طول‌موج خروجی طیف سنج با طول موج واقعی از طیف جذبی محلول پتاسیم ‌پرمنگنات استفاده گردید. مراحل مختلف ساخت این دستگاه، منجربه شناخت قطعات مختلف طیف‌سنجهای نوری و ایجاد انگیزه در دانشجویان جهت درک عمیقتر مفاهیم این مبحث گردید. هدف از انجام این شیوه، آشنایی هر چه بیشتر دانشجویان با آموزش کاوشگرانه به عنوان مدرسین آینده شیمی و به کارگیری آن در نظام آموزشی سنتی ایران می باشد. در نهایت از این روش آموزشی برای نوشتن این مقاله به صورت گروهی بهره گرفته شد تا تمام دانشجویان با نحوه‌ی نگارش مقاله و ارسال آن آشنایی پیدا کنند. UR - http://www.chemistryresearches.ir/article_119159.html L1 - http://www.chemistryresearches.ir/article_119159_72d36f43cde917db65a99d25236fdceb.pdf ER -